Het drama van Astroworld
5 november 2021, het festival Astroworld in de Amerikaanse stad Houston komt dramatisch ten einde. Tien doden en tientallen gewonden zijn het resultaat van verdrukking die ontstond tijdens het concert van rapper Travis Scott. Paniek lijkt de grote boosdoener, maar het ontstaan daarvan had volgens Clayton McKenzie, expert op het gebied van crowd management, voorkomen (of beperkt) kunnen worden. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
"Er zijn natuurlijk al eerder incidenten als deze geweest. Denk aan de negen doden op het Roskilde-optreden van Pearl Jam in 2000 en de dood van een bezoeker bij een concert van Limp Bizkit in Australië in 2001." Maar dat dit anno 2021 nog steeds gebeurt, wekt niet alleen de verbazing bij Clayton, ook veel van zijn collega’ snappen niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Zo is op beelden te zien dat bij het begin van het festival, bezoekers al binnen zijn gedrongen. "Mensen sprongen over tafels, konden zo doorlopen en mensen werden toen al bijna overlopen en vertrapt.” Volgens Clayton is dat reden te denken dat er een onjuiste analyse vooraf is geweest omtrent de samenstelling, gedrag en drijfveren van het publiek.
Op de beelden hieronder zie je hoe bezoekers binnendringen.
Bezoekersprofiel
Een belangrijk aspect dat komt kijken bij het organiseren van een festival, lijkt volkomen te zijn genegeerd door de organisatie van Astroworld. De analyse op het bezoekersprofiel. Wie komen er naar je festival? Zijn dat oude mensen, jonge mensen of juist een mix?
En wat voor een soort gedrag vertonen zij tijdens het festivalbezoek? Blijven ze rustig staan of springen en duwen zij, net als de fans van Travis Scott dat deden. Scott, die zijn fans meer dan vaak vanaf het podium aanjaagt om dergelijke gedragingen te vertonen. Niet voor niets worden zij door de rapper zelf als ‘ragers’ bestempeld. Vrij vertaald: ‘woestelingen’.
Als festival dien je vooraf je huiswerk te doen. En dat lijkt hier niet gebeurd.
Aldus Clayton. Een rare situatie, want het festival was juist een thuiswedstrijd voor de rapper, die medeorganisator is van het festival. “Travis Scott treedt nota bene op voor zijn eigen fans, op zijn eigen festival. Dan weet je van tevoren dat je fans heftig kunnen reageren.”
Een voorbeeld van een situatie bij een eerdere show van Travis Scott.
Barriers
Speciale hekken, in de branche bekend als barriers zijn van cruciaal belang als het gaat om crowd control. Als festivalbezoeker is de kans ongeveer 100 procent dat je er ooit weleens tegen aan hebt gestaan tijdens het concert van je favoriete artiest of band.
De barriers kunnen op diverse manieren gebruikt worden en in de loop der jaren zijn er verschillende configuraties ontstaan om effectief de menigte te beheersen. Wanneer uit analyse verwacht kan worden dat een grote, dynamische menigte het publieksprofiel is dan is een zogenaamde curved barrier constructie wenselijk. Op het moment dat de onvermijdelijke crowd surge plaatsvindt dan slaat deze als een golf op de barrier en kan naar beide zijkanten afvloeien. Bij gebruik van een rechte barrierlijn verbonden aan een thrust naar de front of house mixer, zoals in dit geval aan de orde is, moet ervoor gewaakt worden dat er rechte hoeken ontstaan waar men vervolgens in gedrukt kan worden.
Hopelijk trekken mensen en organisatoren hier lering uit.
Als Clayton naar beelden van het drama bij Astroworld kijkt ziet hij dat de barriers nagenoeg recht zijn. “Dat zijn uiterst gevaarlijke situaties en gevaarlijke punten.” Volgens Clayton gaat over het drama op Astroworld nog lang gesproken worden.
Wilt u weten welke beveiligingsmaatregelen passen bij uw evenement?
Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten in beveiligingsmaatregelen. We denken graag met u mee!